piątek, 17 stycznia 2014

Czarny Kuba

Uwielbiam kasze...lubię przesypywać między palcami ich małe,twarde ziarenka...zanurzyć rękę w misce z ziarnem i oddać się przyjemnościom które tylko rasowy kinestetyk zrozumieć może.

Kiedy byłam mała i chodziłam z mamą lub babcią na targ ( w Opocznie  targ był w czwartki, jak ja wypatrywałam tych czwartków!) stawałam cichutko tuż obok i ukradkiem zanurzałam rękę w worki z grochem, fasolą, pszenicą dla kur, łubinem dla ryb...ależ byłam wtedy uszczęśliwiona ;)

Pomiędzy kaszami mam ulubione...jedną z nich jest pęczak. Nie cierpię go jednak w zupach...na myśl o krupniku cierpnie mi skóra....za to zapiekany...mhmmm...zapiekany lub w sałatkach...o tak, tak, tak mógłby wyglądać jeden z moich ostatnich posiłków.

Zima to idealny czas żeby poeksperymentować z kaszami i zapiekaniem...Dodać to czego jest naturalnie dużo...suszonych grzybów, cebuli...czosnku i przypraw...


Zapraszam więc na Czarnego Kubę (Cerny Kuba) tradycyjną potrawę czeską. Podobno była znana już w średniowieczu i  jest niekiedy podawana jako postna potrawa w Wielki Piątek.
Nie wygląda oszałamiająco ale bajecznie pachnie majerankiem, grzybami i czosnkiem...sam zapach zachęca.

 
 
 


Składniki:

250g pęczaku
40g suszonych grzybów (namoczonych)
6 ząbków czosnku
cebula
mielony kminek( w zależności od upodobań ok.1/2 łyżeczki)
majeranek
sól i czarny pieprz
olej

Przygotowanie

1.Kaszę gotujemy aż zmięknie, odcedzamy. Dodajemy kminek.

2.Grzyby gotujemy,odcedzamy( pół szklanki wody z gotowania zostawiamy), kroimy.

3.Cebulę i czosnek siekamy i podsmażamy na oleju do zrumienienia.

4.Kaszę mieszamy z cebulą, czosnkiem, grzybami. Doprawiamy solą, majerankiem( nie oszczędzamy) oraz mielonym czarnym pieprzem.

5. Dodajemy wodę z gotowania grzybów i parę łyżek oleju. Mieszamy.

6.Mieszanke przekładamy do natłuszczonej formy i pieczemy w nagrzanym piekarniku ok.30 min .(180 stopni)

7. Podajemy z surówką z kiszonej kapusty.

Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zawsze mi cieplej na sercu kiedy zostawisz komentarz:) Za każdy dziękuję!Pozdrawiam!